Simon Sinek is een visionair denker die leiders en organisaties helpt om mensen te inspireren. Hij is gekend van zijn TEDx talks over leiderschap en daarin dan vooral om zijn Golden Circle.
Als de meeste mensen en organisaties denken, handelen of communiceren, doen ze dat vanbuiten naar binnen, van het Wat naar het Waarom. Ze gaan dus van het duidelijkste, meest waarneembare, naar het ‘vaagste’, het minst tastbare. We zeggen snel wat we doen, soms ook hoe we het doen, maar zelden waarom we doen wat we doen.
Dus van buiten naar binnen:
Met andere woorden, wat inspireert je en zorgt ervoor dat je je vol overgave blijft inzetten. Zorg er voor dat het Waarom helder is en niet vervaagt.
Als mensen zich herkennen in je Waarom, met andere woorden als deze aansluit bij hun behoeften, dan zullen ze ‘trouwe volgers’ zijn en zich door jou/je bedrijf geïnspireerd voelen.
Let wel op, dit wil niet zeggen dat het Wat? niet belangrijk is. Ook al is je Waarom helder, als je Wat niet in orde is, zakt de hele boel in elkaar.
Het Waarom helpt je ook om beslissingen te nemen en je koers aan te houden. Regelmatig stilstaan bij je Waarom is daarvoor nodig. Zowel om de beslissing af te toetsen en keuzes te kunnen maken, maar ook om na te gaan of je Waarom nog steeds van toepassing is. Het voordeel ook van te werken op basis van je Waarom … je kan dit invullen of er gevolg aan geven door middel van verschillende Wat. Dit zonder het gevoel te creëren dat je een zwalpend schip bent op een woelige zee. Een extra voordeel is dat het helpt om vertrouwen te krijgen.
Het werkboek is een gids die je begeleidt op je ‘ontdekkingsreis’ naar je waarom. Tenslotte hebben we allemaal een Waarom, een doel dat we willen bereiken. Wat geeft je voldoening, waarvan hou je, wat is je passie en inspireert je?
Het vinden van je Waarom is niet iets dat je even doet ‘vlug-vlug’. Het is een proces dat tijd vergt. Best gebeurt dit proces in aanwezigheid of zelfs begeleid door een partner.
Je begint met het verzamelen van je verhalen (min. 5) die licht werpen op wie je bent als je op je best bent. Schrijf ze op. Deel ze nadien met je partner terwijl je verbinding maakt met de emoties en gevoelens die je had op het moment dat je het ervaren hebt.
Aan de hand van deze vertelde verhalen gaan jullie op zoek om de thema’s te identificeren. Dit zijn terugkerende ideeën, woorden, zinnen en gevoelens. Ze komen in minstens 2 van de verhalen voor. Omcirkel de 2 thema’s die het belangrijkste zijn, een thema als je unieke bijdrage en een thema voor de Impact. Werk op basis hiervan een eerste versie uit van je Waarom: Ik … (bijdrage) zodat … (impact). Schaaf je Waarom-statement bij door bijvoorbeeld in gesprek te gaan met vrienden, familie, kennissen, collega’s, …
Bovenstaand proces kan je individueel doen, maar ook als groep/bedrijf.
Je Hoe bekom je door de resterende thema’s te nemen en deze te reduceren tot 5 thema’s die je vertaalt naar praktisch uitvoerbare acties. Zet vervolgens bij elke element een korte omschrijving zodat je het in een context plaatst en je een beeld schept hoe het er in de praktijk uit zou kunnen zien.
Het werkboek, Vind je Waarom, biedt ook onmiddellijk achtergrondinformatie voor de persoon die op zal treden als facilitator in het proces. Op het einde worden vaak voorkomende vragen beantwoord en tips meegegeven waardoor de lezer nog meer inzicht krijgt in het proces.
Begin met het Waarom - Simon Sinek - Uitgeverij Business Contact, Amsterdam - 2012, 23e druk 2022 - ISBN 978 90 470 1255 9
Vind je Waarom - Simon Sinek, David Mead & Peter Docker - Uitgeverij Business Contact, Amsterdam - 2017, 5e druk 2020 - ISBN 978 90 470 1254 2