Communiceren in tijden van crisis

Boek

Ik kocht het boek heel lang geleden, het zal vermoedelijk 2014/2015 geweest zijn maar het is blijven liggen.

Nu heb ik er tijd voor genomen. Gezien de crises waarmee we de laatste jaren geconfronteerd werden, leek het me nuttig om het boek alsnog ter hand te nemen. En dat was ook zo.

De inhoud is ondanks bijna 10 jaar oud toch nog brandend actueel. Ja, de voorbeelden die er in aangehaald worden dateren van 2009 tot 2014 en de sociale media hebben intussen nog meer aan invloed gewonnen, maar toch vindt je alles terug in het boek wat je nodig hebt. Alle basisinzichten, -concepten, principes, acties, ... staan er in beschreven en kunnen bijna onmiddellijk vertaald worden naar je hedendaags communicatiebeleid.

Want crisiscommunicatie start in "vredestijd" en dus niet pas op het ogenblik dat het water je aan de lippen staat. Zorg dat je een uitgewerkt communicatiebeleid hebt, want niet communiceren is uit den boze en zelfs niet meer mogelijk. Als je het niet zelf doet en de regie 'pakt' doen anderen dat wel voor jou.

Wees voorbereid, doe aan communicatie (eerst intern, dan extern), gebruik alle relevante kanalen, zorg dat je informatie juist en eenduidig is, hou je communicatie respectvol en met oog voor de toekomst.

Ook voor de mensen die geen bedrijf hebben kan het lezen van dit boek enkele inzichten verschaffen. Waarom duurt het even voor er juiste informatie komt, welke bronnen kan ik geloven en bij welke gebruik ik best een korreltje zout, wat kan ikzelf doen om de crisisaanpak te faciliteren, ...

Communiceren in tijden van crisis - Jeroen Wils - LannooCampus, 2014 - ISBN 978 94 014 1858 4