We kennen allemaal wel een voorbeeld van een persoon die een stap opzij/terug moest zetten omdat er iets gebeurd was waardoor zijn/haar reputatie beschadigd werd. Of iemand die, veelal met hangend hoofd, oprechte excuses moest aanbieden in de hoop de plooien terug glad te strijken.
Reputatie is een gevoelig iets. Het is spreekwoordelijk iets wat spreekwoordelijk ‘komt te voet maar gaat te paard’. Je kan zo je best doen om je reputatie op te bouwen en plots, als gevolg van een uitschuiver, is alles (voorgoed) verdwenen. Zeker in deze tijden van sociale media, waarbij iedereen mondiger is en waarbij iedereen ‘journalist’ kan zijn. Opinies worden rijkelijk verspreid en dit soms zonder degelijke argumentatie of enige vorm van controle.
Reden te meer om dieper te duiken in het onderwerp ‘reputatie’.
En met wie kan je dat dan beter doen dan met Jeroen Wils. Een journalist die terecht kwam in het medialandschap. Nadien richtte hij een eigen pr-bureau op dat op een journalistieke manier de verhalen van bedrijven en organisaties vertelt. Recent liet hij dat over aan een nieuwe leiding en werd zelf, na een sabbatical, onafhankelijk reputatie-expert.
Het boek is ingedeeld in 3 delen, elk bestaande uit 4 hoofdstukken die elk op zich zeer vlot lezen. Aan het eind van elk hoofdstuk laat Jeroen Wils steeds een gekende Vlaming aan het woord. Deze komen uit zeer verschillende sectoren. Iemand die rector was, topsporter, TV-figuur, muzikant, procureur, … Allen worden ze geconfronteerd met reputatie en leggen ze in het interview uit wat het voor hen betekent en hoe ze er mee bezig zijn.
Het is wel belangrijk dat je weet dat imago en reputatie geen synoniemen zijn. Imago is het oppervlakkige beeld dat anderen van jou hebben, zónder dat er sprake is van een contact of een ervaring. Imago is maakbaar.
Reputatie daarentegen is datgene wat ze over je zeggen als je niet in de kamer bent. Het is een gevolg van hoe je gedrag en je concrete daden overkomen bij je publiek. Het is een perceptie. Op basis van een goede reputatie zal je merken dat anderen je vertrouwen, waarderen en zaken met je willen doen. Het bouwt krediet op bij je omgeving. Dit is belangrijk als je jezelf of de organisatie die je vertegenwoordigd geconfronteerd wordt met een crisissituatie. Reputatie is dus niet maakbaar.
Alle personen die geïnterviewd werden geven duidelijk aan dat reputatie een gevolg is van jezelf goed kennen en trouw blijven aan jezelf. Zorg dat je goed weet welke waarden voor jou belangrijk zijn en ken je eigen identiteit. Blijf dicht bij jezelf en hou je er aan, ook als je denkt dat er niemand kijkt. Het is door consequent te zijn in wat je doet, zowel in het oog van anderen maar ook daarbuiten, dat je aangeeft authentiek te zijn. Tenslotte, werk vanuit een ‘purpose’, een hoger doel. Het antwoord op de vraag ‘Waarom?’ die de kernreden aangeeft van onze drive die ons in beweging zet en houdt. Dit alles vormt de basis van je reputatie.
Wil je een goede reputatie opbouwen voor je organisatie dan is het bovendien belangrijk dat mensen merken dat je organisatie ook staat voor maatschappelijke relevantie en dat het meer is dan zo snel mogelijk zo veel mogelijk winst maken (voor CEO en aandeelhouders). Een deugdelijk bestuur, goed leiderschap, een aangename werkomgeving, maatschappelijke verantwoordelijkheid, … zijn belangrijke pijlers om een goede reputatie op te bouwen.
Een belangrijke tip die meegegeven wordt in het boek en door verschillende van de gekende personen … laat je omringen door mensen die je goed genoeg kennen en je durven tegenspreken en/of durven aanspreken op het feit dat je je niet meer gedraagt zoals je werkelijk bent. Vermijd dus jaknikkers die je geen stap vooruit helpen behalve het strelen van je ego. En dat is een gevaarlijke weg om te bewandelen wanneer je werkt aan reputatie.
In het boek staan regelmatig tips, adviezen, richtlijnen, fundamenten, … opgesomd om je wegwijs te maken en je te ondersteunen in het opbouwen van je reputatie (in ‘vredestijd’) en reputatievet (nodig in periodes van crisis).
Een echte aanrader voor iedereen die wil weten wat er schuilt achter een goede reputatie en ‘verplichte’ lectuur voor iedereen die in het bestuur zit van een bedrijf of organisatie. Denk er aan, begin tijdig. Als je wacht tot je het echt nodig hebt, ben je ruimschoots te laat.
De reputatiecoach: wat wil je dat ze zeggen als je niet in de kamer bent? - Jeroen Wils - Uitgeverij Manteau / Standaard Uitgeverij nv, 2022 - ISBN 978 90 223 3854 4