Deep Democracy ... ik had er al eens van gehoord en tijdens m'n laatste coaching opleiding werd er kort een 5-minuten introductiemomentje gehouden.
Absoluut niet genoeg om te weten wat het is, maar voor mij voldoende om getriggerd te worden en er meer over te weten te komen. En hoe kan je dat dan beter doen dan er een boek over te lezen, geschreven door een gelincenseerd Democracy opleider en referentie bij onze noorderburen. Drs. Jitske Kramer, corporate antropologe, legt op een eenvoudige en vooral begrijpbare manier uit wat Deep Democracy is en wat de meerwaarde er van is op de werkvloer (en ruimer op elke locatie waar beslissingen genomen worden).
Tijdens het lezen van het boek had ik vaak momenten van "Maar natuurlijk!". Op zich is het geen ingewikkelde theorie of 'rocket science'. Als je wat logisch kan nadenken heb je zo de logica van het proces door.
Het komt er, kort door de bocht gezegd, op neer dat je luistert naar de minderheid om hun visie/mening/opinie mee te kunnen nemen in de beslissing war de meerderheid voor kiest. Stel dat 51% zegt om iets te doen volgens methode A en 49% is er niet mee akkoord. Heb je dan een wijze beslissing genomen? Tenslotte zijn er nog steeds 49% van de personen niet akkoord. Wat zal leiden tot veel weerstand.
Als je nu de moeite doet om écht naar hun tegenargumenten te luisteren en hiermee rekening houdt om aanpassingen te doen aan het besluit van de meerderheid, niet met het oog op het afzwakken, maar net met het oog op verrijking. Met andere woorden, hoe kunnen we nog steeds gaan voor methode A maar op een zodanige manier dat er tegemoet kan gekomen worden aan (een deel van) interessante input die bekomen is vanuit de 49% personen die niet akkoord waren. Op die manier kom je sowieso tot een beter besluit en vooral, het zal door nog meer mensen gedragen worden. Het is misschien niet wat ze zelf zouden kiezen, maar er is ten minste naar hen geluisterd en er werd rekening gehouden met hun inbreng.
Moesten bedrijven zo meer luisteren naar wat hun klanten vertellen, dan zouden ze aan meer klanten hun vragen/behoeften tegemoet kunnen komen. En zeker wat betreft de overheid. In plaats van alleen te luisteren naar de personen dichtbij en/of deze die het luidste roepen, maar ook echt inspanning te doen om samen te zitten met minderheidsgroepen, zouden de besluiten veel meer gedragen en geïntegreerd geraken.
Zolang men doof blijft voor de argumenten van anderen en alleen maar luistert naar hen die dezelfde mening zijn toegedaan, kan je dus niet verwachten dat je komt tot goede besluiten.
Uiteraard heb ik nu enkel de tip van de sluier opgelicht. Deep Democracy is zoveel meer dan dit. Ben je ook geïnteresseerd en wil je werken aan een betere besluitvorming (voor iedereen), dan kan ik je van harte dit boek aanbevelen (of neem alvast een kijkje op de site). Laat maar weten wat je er van vond.
Deep Democracy, De wijsheid van de minderheid - Jitske Kramer - Boom, 7e druk, 7e oplage, september 2023 - ISBN 978 94 6276 368 5