Een compleet nieuw brein

Boek

"Asking "Why?" can lead to understanding. Asking "Why not?" can lead to breakthroughs."

Daniel H. Pink

Er zijn twee manieren van denken. De linker hemisfeer redeneert sequentieel, blinkt uit in analyse en beheerst het woord. De rechter hemisfeer redeneert holistisch, herkent patronen en interpreteert emoties en non-verbale uitdrukkingen.

Geen van beide helften is 'hét beste' maar hebben elkaar nodig. Ze zijn immers complementair wat maakt dat hun samenwerking leidt tot een volwaardig en holistisch geheel.

Kort door de bocht gesteld: de linker hemisfeer luistert naar wat er gezegd wordt terwijl de rechterhemisfeer zich bezig houdt met hoe het gezegd is. Terwijl de linker hemisfeer bezig is met de details, zal de rechterhemisfeer kijken naar het totale plaatje.

Zoals we weten is in- én uitzoomen belangrijk wanneer men problemen bekijkt en op zoek is naar een oplossing.

Tot voor kort dacht men dat het denken vanuit de linker hemisfeer de overhand had. Het zorgde immers voor het kunnen ontwikkelen van nieuwe producten, steeds efficiënter en effectiever. De beste jobs waren deze van advocaat, accountant, ingenieur, directeur,... De kennisdenkers.

Drie factoren leiden tot een verschuiving van kennisdenkers naar een contextueel tijdperk: overvloed, Azië en automatisering. Door overvloed is het niet meer zo van belang om meer van hetzelfde te maken of gewoon een iets betere specificatie te hebben. Door het verschuiven van heel wat activiteiten naar Azië, omdat men daar hetzelfde kan realiseren maar tegen een lagere kost, zijn de jobs van weleer niet meer actief in het Westen. Door de automatisering van de activiteiten zijn "oude" jobs niet meer van toepassing maar zijn er andere functies die naar boven komen. Het zich onderscheiden, zeker in de economische wereld, gebeurd nu meer en meer aan de hand van de creativiteit die men tentoon spreidt. Creativiteit is een kenmerk dat typisch zijn oorsprong vindt in de rechter hersenhemisfeer.

In zijn boek spreekt Daniel H. Pink over high-touch en high-concept. High-concept is het talent om artistieke en emotionele schoonheid te scheppen, patronen en kansen te ontdekken, een bevredigend verhaal te vertellen en schijnbaar losstaande ideeën te combineren tot een nieuwe uitvinding. High-touch is het talent om empathisch te zijn, subtiliteiten in de menselijke interactie te begrijpen, plezier te ontdekken in jezelf en dat op te roepen bij anderen, en het alledaagse te ontstijgen in de zoektocht naar doel en zin.

Dit Conceptuele Tijdperk speelt zich vooral af buiten de kantoormuren. Het vindt plaats in onze harten en zielen door ons streven naar zingeving en transcendentie. De 6 essentiële R-gerichte talenten die in aanvulling komen van ons L-gerichte redeneren, zijn:

  1. Design - niet alleen functioneel maar ook iets dat mooi, grappig of emotioneel aantrekkelijk is.
  2. Verhaal - niet alleen een effectief argument maar een verhaal dat helder gecommuniceerd wordt, overtuigt en doorspekt is met zelfbegrip.
  3. Symfonie - niet alleen denken aan focus en specialisatie maar ook op het grotere plaatje, de synthese, hoe alles in elkaar past (zoals de leden van een orkest komen als geheel tot een mooie symfonie).
  4. Empathie - niet alleen werken vanuit logica maar vanuit de belangstelling voor de ander, de relatie tussen jou en de ander en het begrip voor wat de ander drijft.
  5. Spel - niet alleen ernst en serieus zijn maar ook durven lachten, humor en luchthartigheid aanwezig laten zijn.
  6. Zingeving - niet alleen accumulatie van materiële goederen maar ook oog hebben voor de betekenisvollere verlangens die nagestreefd worden (doel, transcendentie en spirituele bevrediging).

Elke van deze 6 essentiële R-gerichte talenten wordt in het boek verder uitgediept. Op het einde van elk deel volgt een 'portfolio' waarin de lezer praktische tips vindt alsook een lijst van te lezen boeken.

Hoewel het boek geschreven werd in 2005, is het wonderbaarlijk genoeg nog steeds actueel. We zijn nog steeds bezig aan de beschreven transitie van het Tijdperk van de Kenniswerkers naar het Conceptuele Tijdperk. Misschien is het wat te vergelijken met het doorgroeien van het prestatiegerichte-oranje naar het pluralistisch-groen of mogelijks zelfs al het evolutionair-cyaan waarover Frederic Laloux het heeft in zijn boek 'Reinventing organizations'. Tenslotte zijn organisaties een onderdeel van de maatschappij en zijn de organisationele veranderingen de basis voor de maatschappelijke veranderingen.

Een compleet nieuw brein - Daniel H. Pink - business contact, Amsterdam - 2009, 6e druk 2015 - ISBN 978 90 470 0867 5

"Mastery of design, empathy, play, and other seemingly “soft” aptitudes is now the main way for individuals and firms to stand out in a crowded marketplace."

Daniel H. Pink