Hoe je mensen leest

Boek

Dit boek werd via reclame op sociale media aangeboden. Ik was benieuwd naar de belofte die men er bij deed en kocht het aan. Mijn aanvoelen is dat het een boek is dat geschreven werd met (behulp van) AI, met hier en daar eens een tekstueel foutje.

Toch is het absoluut geen slecht boek. Het geeft een mooie samenvatting van de non-verbale communicatie en vooral van de kleine, subtiele tekenen waarop je best let wanneer je in contact bent met iemand anders. Of het nu gaat om een zakelijk contact of het contact met familie, vrienden ... iedereen probeert wel eens iets te verbergen. We willen anderen niet tot last zijn of durven onze ziel nog niet bloot geven. Toch kan het nuttig zijn om kleine signalen op te pikken om vertrouwen te creëren en zo beter met elkaar te communiceren, op een eerlijkere manier.

De eerste hoofdstukken geven wat uitleg over lichaamstaal. Tenslotte bestaat een groot percentage van onze communicatie uit non-verbale communicatie. Er wordt ingegaan op het fenomeen 'clusters' omdat een enkel signaal niet d'office duidt op een bepaald gegeven. Onze subtiele signalen worden in 'groep' geuit, vormen samen een geheel (cluster). Deze cluster moet gezien worden binnen de ruimere context om te kunnen afleiden wat het mogelijks zou betekenen. Ook de congruentie tussen woord en non-verbale uitdrukkingen bepaalt veel. Belangrijk is wel om zo snel mogelijk een basislijngedrag vast te leggen om (subtiele) afwijkingen vlot en efficiënt te kunnen detecteren. Patronen detecteren bij een persoon kan dus handig zijn.

Uiteraard is het 'lezen van mensen' iets waar je voorzichtig mee moet omspringen. Wat je leest is immers jouw invulling van signalen die je meent opgevangen te hebben. Hierbij kan wel één en ander mislopen. Cultuur, individuele verschillen, situatie, context ... zijn allemaal factoren die een rol spelen in de manier waarop we (non-)verbaal communiceren en zaken 'lezen'.

Lichaam en geest beïnvloeden elkaar. Zo kan je je met lichaamstaal zelf beter doen voelen: ga rechtop zitten, gebruik een glimlach, wees je bewust van je houding, heb een open houding en stem je houding op je doelen af.

Binnen de communicatie is 'spiegelen' (houding, toon, spreektempo, gelaatsuitdrukking, oogcontact ...) een belangrijke beïnvloedingsfactor. Het kan vertrouwen creëren en de andere uitnodigen om verder te gaan. Zolang je er niet mee overdrijft en het niet te expliciet doet. Ook je positionering geeft invloed op het gesprek.

Vanaf hoofdstuk 7 brengt de auteur toelichting over verschillende emoties en de non-verbale signalen die je kan opvangen. Uiteraard niet alleen het herkennen maar ook het er op gepaste wijze op inspelen worden aangehaald. Telkens met de nadruk op het zo vroeg mogelijk herkennen van de emoties door de micro-expressies. Hoe eerder je deze signalen herkent, des te beter je er kan op inspelen om moeilijke situaties te de-escaleren of fijne situaties te stimuleren.

Emoties die aan bod komen zijn onder andere: frustratie, irritatie, stress, angst, misleiding, nervositeit, jaloezie, ambivalentie, ongemakkelijkheid, geluk, vreugde, hoop, respect ...

De groei binnen de emotie wordt bekeken met telkens kort voorbeelden van gedragingen voor gezichtssignalen, houding, handen/gebaren, enkele typische scenario's en hoe te reageren. De tabellen en de opsommingen bij 'hoe te reageren' maken dat het boek snel te raadplegen is moest je net uit een gesprek komen waarbij je even wil checken of je aanvoelen juist is.

Als je je er in verdiept en er echt bewust mee bezig houdt, kan je er voordeel uit halen omdat je naar voor zal komen als een betere communicator. Dit boek is daarvoor zeker een handig hulpmiddel om je op weg te zetten.

Hoe je mensen leest - Ontdek de controversiële manier om iemands ware ik in seconden te onthullen, Willem van der Berg, Slovenië (lichaamstaalbijbel.nl)

"Hoop is de kracht die ons vooruit laat gaan als het pad onzeker is. Verwondering nodigt ons uit even stil te staan bij het buitengewone dat verborgen ligt in het alledaagse. Respect verankert onze verbindingen."

Willem van der Berg, auteur