Innovatie in tijden van verandering

Artikel

Worstelen met innovatie - je projecten van de grond krijgen

Herdenk innovatie: falen is geen falen

Innovatie is een proces voor het systematisch leren met het oog op het bereiken van de eindresultaten. Bedrijven die onmiddellijk tastbare resultaten verwacht van hun innovatieprojecten zijn in voor een ontgoocheling. Aan de andere kant, bedrijven die innovatie zien als een onderdeel van een lange termijn strategie zullen meer waarde halen uit hun innovatie-inspanningen. De vraag zou dus moeten zijn: ‘Wat kunnen we hier van leren?’.

Maak van innovatie je prioriteit

Wanneer Innovatie de juiste prioriteit en de juiste plaats in de organisationele structuur heeft, dan kunnen de dagdagelijkse werkzaamheden en de innovatieve inspanningen perfect in harmonie bestaan. Innovatie loopt het risico om te ontsporen omwille van persoonlijke agenda’s. Het is dus belangrijk de aandacht te focussen op de gewenste leerdoelen voor het bedrijf.

Beheer van de innovatie risico’s

Innovatie is inherent een onzekere en risicovolle zaak. De manier waarop je de verschillende onzekerheden en risico’s van de innovatie beheert zal je succes bepalen. Bedrijven denken vaak over het risico van haalbaarheid en overleefbaarheid van een innovatie, maar vergeten vaak het risico betreffende de wenselijkheid. Alle 3 de types van risico moeten zo veel mogelijk gereduceerd worden.

Zet je innovatie aan het werk: processen en vaardigheden

Voor veel organisaties is innovatie een synoniem van ideeënsessies terwijl innovatie zoveel meer dan dat zou moeten zijn. In de meest innovatievriendelijke bedrijven is er een bedrijfscultuur waar mensen ondersteund en gestimuleerd worden om testen te genereren en nieuwe ideeën te implementeren. In een echte innovatiecultuur worden hiertoe processen ingevoerd en worden innovatieve vaardigheden proactief ontwikkeld.

Innovatie kan alleen werken wanneer mensen de nodige vaardigheden hebben. Buiten de essentiële vaardigheden als creativiteit, kritische denken, communicatief vermogen en oplossend denken zijn er ook:

  • conceptueel denken,
  • rapportering,
  • interviews houden,
  • informatie structureren,
  • technische vaardigheden,
  • presentatievaardigheden,
  • overtuigingstechnieken,

Het is belangrijk voor innovatieve teams om uit te kijken naar leden met aanvullende sets aan vaardigheden.

Train je innovatie’spieren’

Succesvolle innovatoren behandelen innovatie als een kritische bedrijfscapaciteit of als een spier die getraind moet worden. Het is een strategie om de disruptieve krachten te weerstaan en het bedrijf meer robuust te maken tegen externe invloeden. De sleutel tot het succes van innovatie is het installeren van een continue innovatieve cultuur. Een lange termijn strategie is een onmisbare component in de mix.

Plannen voor de lange termijn en het onverwachte

Succesvolle en veerkrachtige organisaties hebben altijd een langetermijnstrategie die hen helpt gefocust te blijven. Tegelijkertijd moeten zij snel kunnen reageren op onverwachte gebeurtenissen en veranderende marktomstandigheden. Hoe slagen zij erin beide te verzoenen?

Concurrentiedruk zorgt er vaak voor dat bedrijven korte termijn successen najagen. Met een korte termijn focus offeren de organisaties de mogelijke winst van lang termijn opportuniteiten op. Als je er niet in slaagt om te investeren in de lange termijn, dan riskeer je overgenomen te worden door de concurrentie. Het probleem is, wanneer de marktcondities veranderen, een lange termijn strategie snel verouderd kan zijn.

Een wendbare strategie opbouwen: wat je zou moeten weten voor je start

Een lange termijn strategie die in staat is om te gaan met de snelle veranderingen van vandaag is verschillend van de traditionele lange termijn strategie in op zijn minst 3 verschillende manieren:

  • ze is PRO-ACTIEF: een lange termijn strategie moet anticiperen en focussen op wat er voor ons ligt (dus niet reactief)
  • ze is WENDBAAR: een hedendaagse strategie moet aanpasbaar zijn en voldoende wendbaar om in staat te zijn om opportuniteiten te exploiteren en de risico’s die zichzelf aandienen aan te pakken.
  • ze is ROBUUST: om in staat te zijn onzekerheden aan te pakken

Stappen in het opbouwen van je wendbare strategie

Het bouwen aan een wendbare strategie bestaat uit 5 stappen:

  1. Inzichten verzamelen

De vroege signalen van verandering herkennen kan helpen om een robuuste lange termijn strategie op te bouwen. Het risico is dat we enkel op zoek gaan naar data die onze overtuigingen ondersteunen/bevestigen, ook wel ‘bevestigingsbias’ genoemd.

De blinde vlekken in je organisatievisie identificeren

Grote opportuniteiten en potentiële bedreigingen zijn zelden “duidelijk” van in het begin. De vroege tekenen van verandering niet herkennen kan er echter toe leiden dat je organisatie betekenisloos wordt.

Net zoals we blinde vlekken hebben in onze menselijke visie, treden blinde vlekken ook op in ons denken en in onze veronderstellingen/aannames. Opgeslorpt door de dagdagelijkse zaken kan de aandacht van bedrijven zo selectief worden dat ze de vroege tekenen van verandering niet herkennen.

Disruptieve veranderingen kunnen een opportuniteit zijn om nieuwe markten of technologieën te verkennen, op andere momenten kunnen het bedreigingen zijn. Maar in beide gevallen is het belangrijk om de ontwikkelingen die zich voordoen in de periferie van de bedrijfsvisie te zien wil men de ernstige consequenties vermijden.

Hoe kan je blinde vlekken detecteren?

Het identificeren van de blinde vlekken in je bedrijfsvisie vereist dat je verder kijkt dan je normale omgeving. De perifere visie maakt het je mogelijk om meer bewust te zijn van je omgeving en om je te verwittigen van wat er gebeurt aan de rand van je organisatie. Bij zaken heeft het ontwikkelen van een perifere visie te maken met het stellen van de juiste vragen om de grenzen van de eigen kennis bloot te leggen.

Een aantal richtvragen die je kunnen helpen om dialoog te stimuleren in je organisatie:

  • Wat waren onze blinde vlekken? Wat kunnen we leren uit de geschiedenis van onze organisatie?
  • Is er een instructieve analogie met een ander bedrijf?
  • Wie in onze bedrijfssector heeft een goede reputatie betreffende het sneller detecteren van veranderingen en er vlot op inspelen?
  • Welke zijn de meest belangrijke signalen van heden die we weg rationaliseren?
  • Wat kunnen we leren van dissidenten, overlopers, critici en uitschieters?
  • Welke verrassingen kunnen ons pijn doen?
  • Welke opkomende technologieën zijn potentiële “game changers”?

Het geheim wapen: het Early Warning System

Als je de blinde vlekken in je organisatie op een meer systematische manier wilt opsporen, moet je evolueren van een strategie van passief scannen naar actief detecteren van zwakke signalen. Het opzetten van een Early Warning System met je medewerkers is aan te bevelen, een systematisch proces om zwakke signalen op te sporen en te analyseren en om inzichten aan te reiken voor verdere ontwikkelingen.

Een Early Warning System volgt een aanpak in drie stappen:

  1. Opvangen: signalen van verandering detecteren volgens de indicatoren waarover consensus bereikt werd.
  2. Analyseren van de waargenomen signalen door er over te spreken en ze te evalueren.
  3. Handelen door het verbinden van de signalen aan acties.

Het verzamelen en analyseren van zwakke signalen is de sleutel tot anticipatie en innovatie. Het identificeren van de blinde vlekken in je organisatievisie zal je de opportuniteiten geven je benadering te veranderen, een nieuwe strategie toe te passen of te experimenteren met iets nieuws.

Je ecosysteem ontwerpen voor een groter bedrijfssucces

Voor een groter bedrijfssucces is het aanbevolen om te analyseren waar je goed in bent en waarin niet. Ga dan op zoek naar partners met complementaire vaardigheden. Innovatie is een continu proces van het vinden van creatieve overeenstemming tussen een bestaand probleem en aan nieuwe oplossing. Succesvolle innovatoren weten perfect wat ze kunnen doen en waar ze hulp bij nodig hebben.

Projecten met een hoger risico vragen naar exploratie buiten de kernzaken van de organisatie. Zij vereisen nieuwe vaardigheden en mogelijkheden welke verworven kunnen worden door een zorgvuldig ontworpen innovatie-ecosysteem. Het kan ene goed idee zijn om je portfolio aan mogelijkheden te analyseren. Op die manier kan je beslissen waar je hulp nodig hebt en hoe je waarde kan toevoegen bij anderen.

Belanghebbenden uit het ecosysteem met complementaire capaciteiten kunnen je bedrijf helpen om je innovatie-inspanningen te versnellen en tegemoet te komen aan de behoeften van de steeds veeleisender wordende klant. In innovatietermen verwijst snelheid naar hoe goed en hoe snel je als bedrijf kunt leren.

Er zijn 5 kritische parameters:

  1. Menselijk kapitaal
  2. Innovatie vereist mensen met hersenen en moed, mensen met een achtergrond in wetenschappen/technologie/ingenieurswetenschappen en wiskundigen. Innovatie vereist tevens ondernemers.
  3. Risico kapitaal
  4. Dit is nodig om de nodige innovatie-investeringen mogelijk te maken.
  5. Infrastructuur
  6. Een innovatie-vriendelijke infrastructuur kan de innovatieve mogelijkheden van een bedrijf aanzienlijk versterken.
  7. Marktvraag
  8. Een omgeving waar reeds een nood aanwezig is voor je product/dienst kan helpen bij de uitbouw van je organisatie.
  9. Innovatiecultuur

Innovatoren zouden moeten uitkijken naar omgevingen waar bedrijven gestimuleerd worden om onzekerheid en experimenteren te omhelzen, wetende dat er een risico bestaat op occasioneel falen.

Hoe beter je kan definiëren wat je nodig hebt van je ecosysteem, hoe groter je kans op succes zal zijn. Het succes van je ecosysteem hangt ook af van hoe goed je kan instaan voor de innovatieve noden van je partners.

Innovation in times of change: the resilient organisations of today are prepared for tomorrow - E-book - TomorrowLab