Superbosses

Boek

Er is inderdaad al heel wat geschreven over leiderschap en wat een goeie leidinggevende is.

Heden is dat belangrijker dan ooit eerder omdat er een 'war of talent' bezig is. Wil je de beste medewerkers kunnen aantrekken, dan moet je je beste beentje voorzetten. En vooral anders uit de hoek durven komen. Was er ooit niet een wijs man die zei:" Als je altijd doet wat je steeds deed, zal je altijd blijven hebben wat je steeds had." Met andere woorden, het volledige proces van aanwerving tot aan het moment dat je medewerker terug vertrekt, moet je anders aanpakken.

En dat is het moment dat je "Superboss" op de proppen komt. Het zijn die leidinggevenden die een soort charisma hebben dat anderen bereid zijn om hen te volgen. Ze zijn meester in hun domein omdat ze net datgene durven doen wat anderen niet doen. Vaak zijn het een soort pioniers. Omdat ze durven doen wat anderen niet durven, hun markt zeer goed aanvoelen en weten hoe medewerkers warm te krijgen om hun visionair idee tot uitvoer te brengen, dat ze toonaangevend worden.

Doordat deze personen toonaangevend worden en de markt "vormen", zijn er jonge talenten die het sowieso zien zitten om ermee samen te werken. De Superboss wordt een soort talentmagneet. Dit zorgt ervoor dat deze kan kiezen en sowieso kan zorgen dat de beste talenten uitgepikt worden. De talentvolle jonge medewerkers zijn bereid net dat stapje verder te gaan, alles te leren en in zich op te nemen wat ze maar kunnen. Mogelijks beginnen ze na enkele jaren een eigen activiteit binnen dat domein. In plaats van hen te zien als concurrent (en bedrieger) zien ze deze pupil net als een aanvulling. Je zou kunnen stellen dat de Superboss talenten opleidt tot ze zelfstandig verder kunnen en dan vormen ze een tak aan de stam die de superboss is. Hoe breder de vertakkingen en hoe ruimer de kruin, hoe meer je invloed en impact.

Buiten het feit dat je er écht volledig moet voor gaan en een heel goede leidinggevende moet zijn, vergt het een geheel nieuwe mindset. Zo niet kan je nooit uitgroeien tot een Superboss. Bekijk het als een professionele meester in de Oudheid waarbij iemand in de leer kwam tot dat hij dezelfde skills had als zijn meester en dus op zichzelf kon beginnen. Als dat lukte, waren er zeker en vast anderen die ook bij die meester in de leer wou gaan en die de 'meester' jong van geest hielden door hem steeds opnieuw uit te dagen, wat ook zorgde voor innovatie.

Dus door de discipelen uit te sturen zodra ze er klaar voor waren, werd

  • het statuut van "meester" groter/bevestigd,
  • het netwerk uitgebreider,
  • het innovatief en creatief groeien gestimuleerd en
  • de impact op de markt/het segment verstevigd.

De meesten die als ondernemer/CEO/baas actief zijn in de zakenwereld zijn er al van overtuigd en hebben er al voordeel uit ondervonden ... de uitgebreidheid en kwaliteit van je netwerk bepaalt hoe goed je bent. Door een groot en divers/heterogeen netwerk uit te bouwen, kan je voor de meeste problemen wel een oplossing vinden. En dat is wat we willen als we veerkrachtig & wendbaar willen zijn. Eigenschappen die je nodig hebt om 'te overleven' in het zakelijk landschap.


Passage uit het boek...Are you better off having an organization full of okay performers who stay for decades, or a company populated by the world's best talent who expressly came to work for you, for a time, because of your track record as a talent magnet; and who, upon leaving, stay in the network, serving as ambassadors for you and your brand?

Je hebt het allicht al door, ik vond het een zeer goed boek en raad aan om het te lezen. Haal er uit wat voor jou aanvoelt als "goed", kijk hoe je het ten uitvoer kan brengen. Ga en wordt je (eigen) Superboss !

Superbosses, How Exceptional Leaders Master the Flow of Talent - Sydney Finkelstein - Portfolio/Penguin, New York, 2016 - ISBN9781591847830

"Superbosses understand that teams win more than individuals do - that the potential of a group of immensly talented individuals is greater than the sum of its parts. Extreme collaboration and meaningful competition aren't opposites; they go hand in hand."

Sydney Finkelstein (author & professor at Dartmouth's Tuck School of Business)