Welbevinden op de werkvloer roept om aandacht omdat het duidelijk is dat er een groeiende behoeft aan is. Positieve psychologie is een dynamische manier om te werken aan het 'floreren' van jezelf, je team en je organisatie. Het binnen brengen van positieve psychologie in organisaties heeft een positieve impact op de cultuur, het kloppend hart van de organisatie, die er leeft. Cultuur gaat over gedrag, de manier waarop we de dingen doen. Het gaat over, de waarden, normen, overtuigingen, rituelen, ... die we delen. Het is dus een gedeelde werkelijkheid die het bindmiddel vormt van de groep/organisatie. Cultuur is niet goed of slecht en is dynamisch.
Werknemers zijn graag bij een werkgever waar ze zich goed voelen en waarbij er wel eens plezier kan beleefd worden. Inzetten op corporate positivity® draagt bij tot welbevinden in een cultuur vol energie. Corporate positivity® gaat over 5 patronen die de meeste impact genereren op het in beweging brengen van een organisatiecultuur: betrokkenheid, sfeer, verbinding, mindset en communicatie.
Betrokkenheid
Een betrokken leven is een leven gekenmerkt door gerichtheid, concentratie, belangstelling en plezier. Positieve betrokkenheid is een belangrijke voorspeller van de prestaties van ene organisatie. Er zijn 4 gewoonten die aan de basis liggen: anderen meenemen naar de toekomst, zorgen voor dynamiek via woorden/symbolen/rituelen, het engagement opwekken door succes te erkennen en het proces uitdagen met ideeën.
Sfeer
De werksfeer is een cruciaal initiatief voor de emotionele fitheid van de organisatie. De organisatie haar opdracht is dus te bouwen aan een positieve sfeer waar welbevinden in al zijn facetten een plaats krijgt. Welbevinden is daarbij een dynamisch gegeven, afhankelijk vaan interne en externe factoren. Het is niet alleen van invloed op de mensen in de organisatie, maar ook op de prestaties ervan. Well being is meer dan een strategie van woorden en nu en dan een kleine geste. Wil je in je organisatie echt bewegen naar een positieve sfeer, dan zijn volgende 4 gewoonten een voorwaarde: mensen energie geven door positieve interacties, dankbaar zijn en het benoemen, bijdragen aan een klimaat van vertrouwen en de kansen creëren om plezier te beleven.
Verbinding
In de positieve psychologie gaat het om 'other people matter'. Filosofie en religie wijzen er al eeuwen op dat het pas mogelijk is om als mens en groep te floreren in aanwezigheid van positieve relaties. Positieve verbinding is een van de patronen van corporate positivity®. De 4 gewoonten om dit te bereiken zijn: zien/horen/voelen van kwaliteiten, stimuleren en benutten van kwaliteiten, verbinden met hoofd en hart, ondersteunen in positieve en negatieve situaties.
Mindset
Mindsets zijn het mentale kader voor ons leven. Ze zijn een diepgeworteld netwerk van gedachten. Onze mindset kleurt ons wereldbeeld en onze gedachten, geeft zo aan wat mogelijk of niet mogelijk is. We kunnen krachtiger zijn dan we beseffen door gewoonweg te analyseren, te begrijpen en uit te leggen wat er in ons hoofd zit. Bewegen naar een positieve mindset voor jezelf en in je organisatie vereist 4 gewoonten: mensen helpen om zich gewaardeerd te voelen, kijken naar oplossingen in plaats van problemen, werken in flow en zoeken naar feedback/feedforward.
Communicatie
Communicatie creëert. Wanneer je communiceert, werk je aan relaties. Positieve communicatie laat niet alleen een indruk achter op de luisteraar, maar biedt ook voordelen voor de gezondheid en het welbevinden van de spreker. Om te komen tot positieve communicatie is het van belang de volgende 4 gewoonten waar te maken: inspireer rond visie en doelstellingen, geef ruimte aan opinies en interacties, gebruik bewust positieve uitspraken en breng hoop en optimisme over.
Het boek staat vol met tips, uitdagingen, opdrachten, ... Het helpt je om die (eerste) stappen te zetten in de positieve psychologie. Niet met het oog op het psychologiseren van de mens of met de bedoeling al het negatieve weg te moffelen. Neen, het doel is je op een andere manier te laten kijken naar de wereld, een andere taal aan te leren en vol energie aan de slag te gaan om het verhaal te verspreiden doorheen je organisatie. Jij en je organisatie (collega's) zullen er beter van en door worden. Succes !
Team smile - Bewust bouwen aan een werkplek waar iedereen zich goed voelt, Katrijn Steenbeke & Ann-Sophie Deprez, Uitgeverij LannooCampus, Tielt, 2023, ISBN 978 94 014 9624 7