Waardering werkt

Boek

Als er over iets gepraat wordt, zeker een concept als 'waardering', dan is het goed om eerst even af te stemmen over wat we begrijpen onder dat concept/begrip. Ludo Verstraete verwoord dat mooi als "de quoi s'agit-il?".

Deel 1 van het boek wordt hier volledig aan gewijd en maakt een en ander al duidelijk.

Erkenning en waardering zijn niet hetzelfde. Erkenning gaat om het realiseren van de (organisatie)doelstellingen en richt zich op de prestatie. Waardering gaat om de inzet van het individu en richt zich op de persoon. Door het waarderen van de persoon, zal dit vaak wel resulteren in betere prestaties en dus alsnog de organisatie ten goede komen. Dit wil niet zeggen dat erkenning slecht is. Erkenning is goed als het passend gegeven wordt. Waardering daarentegen is altijd belangrijk.

Hij legt de nadruk op het feit dat het niet zoiets is dat men jaarlijks/eenmalig doet zoals bijvoorbeeld Secretaressedag. Het gaat om iets dat men moet inbedden in de (bedrijfs)cultuur en dat dus best een dagelijkse gewoonte zou zijn. Let op, het gaat niet om 'grootse' zaken zoals bonus/premie of promotie of  ... Let daar zelfs mee op omdat ze de motivatie van de medewerker kunnen ondermijnen. Neen, het gaat om de kleine zaken maar die een wereld van verschil maken. Vooral als ze authentiek en oprecht gegeven worden.

In deel 2 van het boek, Waarom waardering er toe doet, gaat Ludo Verstraete op zoek naar wat er schuil gaat achter 'waardering krijgen' en welk oorzakelijk verband er bestaat tussen waardering en de werkprestaties. Hij doet dit vanuit eigen of andermans ervaringen maar ook vanuit wetenschappelijk onderzoek (domeinen psychologie en filosofie).

Vooreerst is er het belang van een fijne werkplek. Dat houdt in dat manager moeten zorgen voor een omgeving waar er plaats is voor respect, trots, kameraadschappelijkheid, eerlijkheid en geloofwaardigheid  om zou het vertrouwen te bekomen van de medewerkers die het gevoel krijgen in een veilig klimaat te zitten. Deze medewerkers verlangen immers naar waardering, boeiend werk, werkzekerheid, een fair loon, opleiding en doorgroeimogelijkheden, goede werkomstandigheden en waarheid.

Ingedeeld volgens de 5 belangrijkste 'drivers' komt men tot volgende indeling:

  1. het werk: laat autonomie toe, is zinvol en voorziet in groeikansen
  2. de werkplek: zorgt voor een positief welzijn, voorziet in alle middelen om voldoende comfort te bieden en er heerst een  goeie sfeer
  3. de leidinggevende: zorgt voor duidelijkheid, waardeert en is betrouwbaar
  4. de organisatie: is gezond, straalt vertrouwen uit en heeft een heel duidelijk purpose dat als kompas dient
  5. het loon: is fair

Door in te staan voor wat hierboven opgenomen is, zullen medewerkers een hogere inzet vertonen, een gezondere levensstijl hebben (minder ziekteverzuim) en is de intentie om te zoeken naar een andere job veel lager (retentie). Met andere woorden, de organisatie vaart er wel bij.

Enkel mythes die er heersen die waardering in de weg staan: angst is de beste motivator / medewerkers verlangen te veel vandaag / er is gene tijd voor / zoiets zit niet in mij / dat is enkel weggelegd voor de medewerkers die het écht verdienen.


Tenslotte, in deel 3 van het boek, Waardering een plaats geven op de werkvloer, begeleidt Ludo Verstraete je door het proces om te komen tot een goede bedrijfscultuur waarin waardering zijn plaats verdient. Hij beseft maar al te goed dat cultuur niet iets is dat je 'over night' kan veranderen. Om cultuur te tijd te gunnen om zich te manifesteren maar intussen toch al wat resultaat te bekomen, worden ook enkele quick wins besproken.

Belangrijk als bedrijf, heb een strategische piramide waarin purpose, missie, visie en doelen juist en duidelijk zijn. Dit leidt tot een beleidsplan dat inspirerend verteld kan worden. Op deze manier kunnen de leidinggevenden dit integreren en er naar handelen. Het is immers geweten dat 'culture is the shadow of the leader'. Als deze zich ernaar gedraagt, dan zullen medewerkers dat ook doen. Goed leiderschap is hierbij heel belangrijk want het zorgt voor het evenwicht tussen enerzijds ontwikkeling, welbevinden en engagement van de medewerkers, anderzijds voor de groei van de organisatie door het realiseren van de doelstellingen. Leiden vanuit verbinding en aandacht, dus met waardering voor de mensen in de organisatie, is het vertrekpunt.

Welke tips worden er meegegeven waarmee je vandaag al aan de slag kan gaan?

  • identificeer wat belangrijk is voor je medewerkers en heb er vertrouwen in
  • wees flexibel
  • zorg voor verbinding
  • heb aandacht aan wat de organisatie kan bieden en de werkmiddelen nodig om efficiënt te kunnen werken
  • wees transparant en visibel
  • durf innovatie stimuleren
  • geef waardering

Bovenstaande licht maar een tip van de sluier. Het boek bevat nog veel meer informatie/kennis en wordt je dan ook warm aanbevolen om door te nemen. Toch als je als leidinggevende wil instaan voor medewerkers die zich gewaardeerd voelen en er dan ook geen probleem mee hebben om dagelijks hun beste zelf te zijn.

Waardering werkt - hoe een cultuur van waardering je organisatie laat groeien, Ludo Verstraete, Borgerhoff & Lamberigts - Owl Press 2023, ISBN 9789464788037

"I can live for two months on a good compliment"

Mark Twain