Persoonlijk had ik het in het begin wat moeilijk met dit boek. De output wordt immers omschreven als het probleem, het doel en de randvoorwaarden of criteria terwijl de input gezien wordt als de oplossing of oplossingen.
Tot je het 'probleem' ziet als "waar wil men eigenlijk naartoe? wat wil men uiteindelijk realiseren?". De output als richting en visie, het resultaat. Dan wordt het logischer. We bevinden ons hiermee op het strategisch niveau binnen een organisatie.
In dat opzicht zal men als leidinggevende duidelijk aangeven waar men naartoe wil en wat men wil bereiken (met de organisatie, de afdeling, de dienst). De randvoorwaarden (het tactisch niveau) zijn dan alle zaken waarmee rekening moet gehouden worden of eigenschappen waaraan de oplossing moet voldoen om te passen binnen het kader. Eenmaal dat deze zaken bepaald zijn, is het aan de medewerkers om invulling te geven aan de oplossing zelf (het operationeel niveau) en dus te bepalen hoe ze concreet die output willen bereiken.
Dat betekent dat je als leidinggevende sterk gelooft in het kunnen van je bekwame medewerkers. Je bent immers bereid om de oplossingen te aanvaarden van je medewerkers als deze leiden naar je doel en voldoen aan de vooropgestelde criteria.
Medewerkers die zelf oplossingen mogen aandragen, zullen des te meer gemotiveerd zijn om deze ook om te zetten in de praktijk. Als ze louter moeten uitvoeren wat de leidinggevende hen 'commandeert' is de motivatie snel verdwenen.
Als je de verschillende stappen goed doorlopen hebt, zijnde het bepalen van het probleem (waarom?), het doel (waartoe?), de criteria (zodanig dat?), dan zullen er zeker oplossingen (hoe, wie, wat wanneer?) uit je medewerkers komen die geschikt zijn. Bovendien heb je het voordeel dat je misschien conflicten zal hebben op het operationeel niveau, maar deze zullen vaak klein zijn en snel weggewerkt. Daarentegen zijn conflicten op strategisch niveau minder frequent maar hebben ze een veel grotere impact.
Wil je dit toepassen in je werkveld, dan raad ik je zeker aan om het boek te lezen. Hoewel de voorbeelden vaak uit de farma-sector komen (logisch omdat 1 van de auteurs in die sector actief was), verhelderen ze toch vaak de theoretische inhoud die in het boek beschreven wordt.
Ik ben er van overtuigd dat het kan helpen in het verhogen van de betrokkenheid van je medewerkers om op weg te gaan om een stapsgewijze oplossing te bieden aan de missie/visie van je organisatie en dit met een veel sterkere motivatie dan louter het loon op het einde van de maand.
Waarom uw oplossing het probleem is, magistraal ondernemen met het input-outputmodel, Filip Vandendriessche & Rik Moons, LannooCampus, februari 2022, ISBN 978 94 014 6370 6